Hva vet du om hijab, muslimer og kvinner utenfor regimet du flyktet fra Anita Farzaneh?

Anita Farzaneh forteller via et brev om sitt møte med en hijabkledd kvinne ved en politistasjon, og reagerer med å kreve at muslimer ikke skal være en del av det demokratiske samfunnet vi lever i.

Utifra det du skriver, forstår jeg at du ikke vet så veldig mye om muslimske kvinner i Norge.

Du baserer dine fordommer og din frykt med bakgrunn i dine opplevelser og erfaringer fra et regime som undertrykker kvinner og har et ekstremt forhold til religion og praksis.

Men er du klar over at du gjør akkurat det samme som det regime du flyktet fra gjorde?   Du krever at kvinnen ikke skal ha mulighet til å velge sin religion, sin klesdrakt, sin frihet og sine rettigheter.

Hvis du virkelig kjemper for kvinners rettigheter, så er det trist å se at du kjemper kun for de rettighetene du mener er riktig. Det at en kvinne med hijab sitter i skranken, og tar imot en anmeldelse fra deg, er et signal om et sunt og godt demokratisk samfunn. Et samfunn som virkelig har gitt alle rettigheter til trosfrihet, her er ingen tvunget til å bruke hijab.

I Norge har vi mange muslimske kvinner både med og uten hijab, som bl.a kjemper for de samme rettighetene som du snakker om.

Jeg forstår at du forbinder hijab med regimet du kommer fra, men kjære deg, nå er du i ett land som ikke heter Iran. Du er i Norge.

Ikke kom og fortell denne kvinnen hvordan hun skal kle seg. Slutt å skape frykt for noe så uskyldig som et skaut på hodet. 

La muslimer få lov til å fortsatt være muslimer uten at de skal mistenkeliggjøres, og forfølges slik du gjør.

Du skaper mistro til jobben hun gjør. Hun er ansatt der for en grunn.

Er hun radikal, ville hun ha vært det både med og uten hijab, og både i og utenfor arbeidstiden.

Du hevder å ha grunnlag for å si at hun er illojal, håper virkelig denne kvinnen hever seg over deg, og ikke anmelder deg for sjikanering.

Alt det du har opplevd i islams navn, er dessverre ikke grunnlag nok for at du skal kunne komme her å mistenkeliggjøre muslimer i Norge, og skape en uberettiget frykt.

Er det virkelig bruken av hijab som er problemet? Hva handler denne debatten egentlig om?

Muslimske kvinner opplever ofte slike debatter som et forsøk på å undertrykke retten til å bevare sin identitet og stolthet, som hijaben betyr for akkurat de som bærer den?

Hva er viktigst, hva som finnes  på hodet, eller hva som er inne i hodet?

Dette tøystykket, utgjør ingen trussel mot demokratiet, for mange av kvinnene som bruker hijab, er dette et symbol for trygghet og stolthet, all negativ fokus på hijab, fører til assimilering.

Skaff nok kunnskap, snakk med hverandre, ikke angrip måten andre kler seg på, da finner vi aldri løsninger, tvert imot.

Norge er et demokratisk land, som man kan bevege seg fritt i uavhengig av klesplagg.

Hvordan kan du kreve at andre skal kle seg i forhold til det du mener er riktig?

Den dagen dette endres, slik du vil, er vi ett skritt nærmere slike regimer som du har flyktet fra!

 

Her er brevet: http://gjest.blogg.no/1461242366_en_politikvinne_med_h.html

.



Bildet er fra hijabkolleksjonen til AAB







 




 

 

 

 

27 kommentarer

Andleeb Mir

24.04.2016 kl.18:08

Bra skrevet!:)

Nasim Rizvi

24.04.2016 kl.22:43

Andleeb Mir: Mange takk for tilbakemeldingen :)

Jonas

24.04.2016 kl.21:06

Enig med deg på dette området. Vi trenger flere forbilder som deg. Fortsett med et gode arbeidet!

Nasim Rizvi

24.04.2016 kl.22:43

Jonas: Tusen takk for så fine og motiverende ord :)

Tina

25.04.2016 kl.12:12

Jeg er helt enig med deg. Jeg har mange venner fra Iran, Irak, Somalia, Tyrkia og Kosovo. Noen bruker hijab og andre gjør det ikke.

Vi her i Norge må ikke glemme at det på 50, 60 og inn på 70 tallet så brukte NORSKE KVINNER skaut på hode når de gikk ut. Jeg er født på 50 tallet og husker at min mor og andre kvinner til og med rullet opp håret og hadde skaut over å gikk i butikken og handlet, spesiellt var dette ett vanlig syn på lørdager.

Så la de kvinner som vil bruke hijab gjøre det. Forresten så husker jeg godt debatten i Norge på 70 og 80 tallet om sikher som var ansatt i Oslo Sporveier skulle få bruke turban. Det fikk de på grunn av deres religon.

Nasim Rizvi

25.04.2016 kl.18:20

Tina: Ja, det er utrolig hva et enkelt tøystykke kan føre til av reaksjoner.

Lena

25.04.2016 kl.12:16

Veldig godt skrevet! jeg er så enig med deg, nå MÅ vi ble ferdig med hijabdebatten og begynne å konsentre oss om hvordan vi skal få et samfunn med respekt for forskjellighet og anerkjennelse av individet. Som du sier, hva som er inne i hodet ( og i hjertet) er da virkelig mye mere viktig enn det som er utenpå.

Nasim Rizvi

25.04.2016 kl.18:24

Lena: Tusen takk :) det er virkelig på tide å bli ferdig med hijab debatten og komme seg videre, men ordet hijab setter i gang en del merkelige reaksjoner som er vanskelig å diagnostisere hos altfor mange netttroll, enkelte av de ser du i kommentarene på bloggen min.

Tom

25.04.2016 kl.14:52

Du skriver at det er frivillig å bruke hijab i Norge for dere som er muslimer, og at det ikke er kvinneundertrykkende. Vel, jeg er vel ikke helt enig med deg der. Kjenner kvinnlige muslimer som ikke brukte hijab i noen andledninger, men så giftet de seg med en mann fra den muslimske kulturen, og vipps, så var hijaben på. De sier jo selvfølgelig for å forsvare mannen at det er frivillig, men da synes jeg det er merkelig at de ikke brukte hijab frivillig også før de inngikk ekteskap med en mann som er blitt hentet inn har fra ett eller annet muslimsk land.

Nasim Rizvi

25.04.2016 kl.18:32

Tom: ja, det er helt frivillig å bruke hijab, men dessverre så har vi også tilfeller hvor både kvinner og barn blir enten tvunget, eller føler et altfor stort press til å bruke det. Det er heller ikke greit.
Men det er ikke hijab eller religionen i seg selv som er årsaken til dette, det er derfor feil å tro at et hijabforbud vil føre med seg en type kvinnefrigjøring og revolusjon hos disse som gjemmer seg bak en religion for å undertrykke kvinner. De kvinnene du nevner, vil jeg anta gjør det fordi de føler det som riktig og at de kanskje får et annet forhold til religionen, ikke fordi de er direkte tvunget til det. Men det er umulig å si noe om årsaker, uten å ha snakket med dem. Anbefaler deg å spørre disse om hvorfor de har valgt å bruke hijab. uansett er det feil å lage retningslinjer for hva som er tillatt av klesplagg og hva som ikke er tillatt i ett demokratisk land som Norge.

Norsk

25.04.2016 kl.17:26

Med den lave intelligensen du her demonstrerer med ditt innlegg, så beviser du at du overhodet ikke hører hjemme i Norge, eller den vestlige verden for den sags skyld. Men i et muslimsk land med tilsvarende gjennomsnitts Iq uten noen egen teknologi eller fungerende velferd, trygghet, rettsikkerhet, økonomi og menneskerettigheter. Du har forstått null zip zero nada av hva dette handler om. Kan du vennligst reise tilbake der du hører hjemme, eller flytte til et muslimsk land der du kan fremelske denne perverte og ufyselige religionen din!

Nasim Rizvi

25.04.2016 kl.18:35

Norsk: Jeg er der jeg hører hjemme :) Ønsker deg en fin dag, og at du en dag blir tøff nok til å stå frem med dine meninger under eget navn:)

Norsk

25.04.2016 kl.17:31

Tina: Er det virkelig psykisk mulig å bli så lavpanna at du sammenligner det muslimske hode/ansiktsplagget med skaut!!???? Klarer du i det hele tatt å tørke deg selv i rompa??? Et skaut hadde ingen religiøs eller politisk ideologi bak seg!! Det var et hodeplagg i tiden, mote også! Har da ingenting med å unnga at de mest primitive og sprengkåte mannfolka skulle få ståpikk av å se håret eller ansiktet til en kvinne! Og pga. dette med rette kunne ta for seg av kvinnens kjød! Du har nettopp tatt rekord i STUPIDITY! Gratulerer!

Harry Moen

25.04.2016 kl.17:56

Enig i mye, og absolutt noe vi som nasjon bør går for.

Petter

25.04.2016 kl.18:39

"Du krever at kvinnen ikke skal ha mulighet til å velge sin religion, sin klesdrakt, sin frihet og sine rettigheter". OK kjøper den, vi er ikke bedre, god tur hjem.

Svenn Hauge

25.04.2016 kl.19:01

Og hvor mange hijabkledde skal vi anta er frivillig?

Niqabkledde?

Burka?

Like mange eller fler enn de som selv har bestemt at de ønsker kjønnslemlestelse?

Like mange som overlater, frivillig, til sine foreldre å avgjøre hvilken av de dobbelt så gamle fetterne sine hun skal gifte seg med?

Poenget er:

Er det noen mulighet for at dette plagget benyttes av religionen til å underkue kvinnen?

Eller er det fullstendig frivillig for henne å bruke plagget i alle sammenhenger?

Vil hun motta mishagsytringer dersom hun ikke bruker det i moskeen? På gata?

Dersom hun gjør det er det ikke noe som helst annet enn undertrykkende! Og kvinnen velger å bruke plagget for å unngå å bli mobbet!

Du kan forsvare frivilligheten i bruken av dette plagget, og du vil garantert finne noen som virkelig ønsker å bruke det, men det endrer ikke faktum om hvorfor det i det hele tatt eksisterer!

Muslimske land er raske til å kreve at deres skikker respekteres om vi skulle besøke dem!

Meget synd at muslimer ikke er like raske til å respektere oss når de besøker oss!

Men da er det samme greia, vi skal respektere dem! Ikke motsatt!!

Egil Holmefjord

26.04.2016 kl.08:17

Å si at Hijab bare er ett uskyldig tøystykke å sammenligne det med ett skaut er direkte feil. Hijab er og blir ett religiøst symbol. Enkelt og greit. Det er på ingen måte uskyldig det signaliserer veldig tydelig at man er muslim, forstår meget godt ubehaget som ble, ang den anmeldelsen. Man skal være rimelig virkelighetsfjern for ikke å skjønne det.....Min mening er at ALLE religiøse symboler skulle vært forbudt i feks politiet, rettsvesen. I en feks. tenkt rettssak mot en påstått rasist (la oss si fornærmede var fra pakistan) og hele juryen satt med hijab. Tror nok di fleste ville sagt at denne jurien ikke var subjektiv nok, akkurat pga det lille tøystykket, som du kaller det.

Nasim Rizvi

26.04.2016 kl.09:45

Egil Holmefjord: jeg er for så vidt enig i at religiøse symboler skal holdes utenfor det offentlige rom, men da skal det gjelde absolutt ALLE religiøse symboler. Hva kaller du tøystykket som katolske nonner bruker?

Egil Holmefjord

26.04.2016 kl.08:18

Objektiv nok

Nils Petter Mikkelsen

26.04.2016 kl.09:20

Jeg har bare et par spørsmål.

Bør sharialover kunne anvendes i Norge ?

Bør Israel har rett til å eksistere som egen stat i Midtøsten?

Nasim Rizvi

26.04.2016 kl.09:42

Nils Petter Mikkelsen: Vi har et eksisterende lovverk i Norge som sikrer alle innbyggeres rettigheter på en utmerket måte. Vi trenger ikke noe annet.
Israel har absolutt rett til å eksistere som egen stat, akkurat på samme måte som Palestina har rett til å eksisterer som en egen stat. Det som ingen har rett til, er å ta seg inn i andres hjem, drepe de som bor der, og bosette seg i hjemmet deres. Ingen med den sunne fornuften i behold vil forsvare noe slikt.

Hk

26.04.2016 kl.11:27

TAKK NISIM! Takk for at du sier det som det er <3

Trygve Slagsmål Veum

26.04.2016 kl.22:46

Hvem faen er det du tror du er som sier til Holmefjord at alle religiøse symboler skal forbys??? Det er akkurat dette som viser at sånne som deg hører hjemme i disse søplelanda du her forsvarer. Du vil aldri bli norsk på noen som helst måte, og du hører ikke hjemme i norge med de frekke og motbydelige holdningene sånne som deg som regel innehar. Faktisk vil jeg be deg sprenge deg selv i lufta langt ute på sjøen, eller pakke deg tilbake der de kvalme genene dine hører hjemme!

Nasim Rizvi

27.04.2016 kl.13:54

Trygve Slagsmål Veum: akkurat ja, og med det utbruddet ditt avslørte du nettopp manglende kunnskaper om hva nordmenn og norske verdier er. Er du i det hele tatt norsk?

Khawar

24.06.2016 kl.18:03

Veldig bra skrevet, Nasim! Det er et engasjerende tema, og man kan ha ulike synspunkt. Muslimer selv er tildels delt i dette spørsmålet.

Det er første gang jeg besøker bloggen din, og det jeg synes er mest imponerende er hvordan du klarte å få med deg halve kommentarfeltet til VG. Jeg skal holde meg for god til å kommentere kommentariatet, men du verden så underholdende den gjengen er. Det med å "sprenge seg selv i lufta langt ute på sjøen" har jeg forresten lest flere andre steder tidligere, så det er nok en heltidskommentator du har å gjøre med der.

Og så skal du huske på det er sånne som deg som er det nye Norge, ikke NAV-klientene som får offentlig støtte for å sitte hjemme og trakassere. Så snart oljen i Nordsjøen er tømt blir NAV-krana skrudd igjen og hele kommentariatet blir tvunget i arbeid, kanskje på en arbeidsplass som du har vært med å skape? Det hadde vært noe, det! ;)

Både pga. hvordan du skriver, det du skriver om og også mye pga. de morsomme kommentarene du får på bloggpostene har du i dag fått en ny, fast leser. :) Keep up the good work, baji - både jeg og kommentariatet forventer hyppigere oppdateringer!

Wenche Sørdahl

15.08.2016 kl.12:03

Leste nettopp "norsk" sin kommentar. Vil bare fortelle deg at Nasim er så god nordmann som alle oss andre som var så heldige å bli født her. Som hennes nabo i mange år, ble jeg også godt kjent med hennes foreldre. De gjorde alt for at barna skulle bli godt integrert i vårt samfunn. Moren hennes lærte seg norsk, og også å lage norsk mat. Jeg har aldri opplevd at norske naboer har tilbudt meg å låne bilen deres, eller lånt meg penger når jeg satt trangt i det, men det gjorde denne familien. En gang vi satt ute kom en dame kledd i sort kappe, og med ansiktet skjult, med bare et "gitter"foran øynene. Da reagerte Nasims mamma med disse ordene: "Jeg vil aldri kle meg slik, men jeg er også muslim, inni her" (hun klappet seg på brystet) Alle ungene fikk mulighet til høyere utdannelse, og de har nådd langt takket være sine foreldre som var blant de første innvandrerne som kom hit, fordi Norge trengte dem.

Nasim Rizvi

19.08.2016 kl.12:17

Wenche Sørdahl: kjære Wenche, tusen takk for så mange fine ord, setter stor pris på det, og det er veldig fint å lese det du skriver, spesielt minnene om mamma:)
Stor klem

Skriv en ny kommentar

hits