hits

mai 2017

Tvunget inn i et ekteskap

Vi har en modig kvinnelig pakistansk ambassadr i Norge, Mrs Riffat Masood.   Vr kvinnelige pakistanske ambassadr ble klar over tvangsekteskap problematikken og utbredelsen i Norge, hun reagerte umiddelbart med ta initiativet til arrangere en konferanse med tema om det. Jeg holdt et innlegg om dette temaet under konferansen.



 

 Mange har i ettertid spurt om jeg kan dele innlegget i form av en kronikk. Her er noe av innlegget mitt:

Vi som er norskpakistanere kjenner s altfor godt til ukulturen med tvangsekteskap. Muligens s sitter vi ogs med lsningen til bli kvitt ukulturen. Bruker vi den? Gjr vi noe? Det er vre egne miljer som har nkkelen, ikke Bufdir eller IMDi.

Myndighetene har plattformene, men det er vi selv som m ta steget og handle.

Man kan skylde p det offentlige, p samfunn, p lover, men - holdningsarbeidet begynner i miljene selv. Unge utsettes for ulike former for press. Deres oppvekst mellom to kulturer har mange ytre pvirkningselementer i seg som er ukjente i hjemmet. Det er opp til de voksne foresatte, mor, far og de gamle om forst sitt ansvar som foregangsmenn og kvinner for de unge og hpefulle. De eldre m selv snakke mer om og med ungdommen og om ungdomskulturen. De har et ansvar for hjelpe ved sette seg inn i f.eks. skolens lreplaner.

De offentlige etatene m vge banke oftere p drene hjemme. De har ogs et ansvar for skolere seg slik at de kan komme sine verdensborgere bedre i mte. Kultur endrer seg over tid. Det er viktig finne balansegangen mellom Pakistan og Norge. Noen unge er lrt opp til tradisjonell lydighet og respekt uten sprsml - en autoritr oppdragelse. Hvilke reelle egne valg har de da?

Religionen har et tydelig pbud om respektere og adlyde foreldre og de eldre. Om ekteskap sier Koranen at man skal velge selv. Kan vi snakke om et reelt valg innenfor autoritre kulturelle rammer?I den autoritre ukulturen blir pbudet om adlyde sine foreldre brukt som pressmiddel. Da overskygges valgfriheten som religionen faktisk gir til den som skal g inn i et ekteskap. I prosessen med modernisere Norge, mtte kvinnene kjempe for posisjoner som vi i dag, 150 r senere, ser p som selvflgelige.

 Foregangskvinnene (og noen menn) vektla folkeopplysningsmter, med f, enkle nkkelsaker p dagsorden. Langsomt men sikkert s man resultater. De sm foraene - med de tydelige planene og klare mlene, resulterte i banebrytende suksessrike modeller som bl.a. Norske Kvinners Sanitetsforening, stiftet i 1896. Det er vel et av det beste eksempelet landet har, om folkeopplysningsmter som har skapt store endringer for kvinner, barn og dermed hele familier.

Kvinner fra middelklassen gikk foran for skape de endringene som dagens norske kvinner nyter godt av. Det er kvinnene selv, som frst og fremst sitter med denne nkkelen til hele familiens glede, opplysning og framgang. Dette gjelder i grunn for kvinner overalt i verden, de norsk-pakistanske kvinnene inkludert. De er de som fder, som oftest  tilbereder maten. I tradisjonelle autoritetskultur som vr, er det ogs vi kvinner som oftest har hovedansvaret for barnas oppdragelse.

Min parole er at ved gi myndighet og selvstendighet til kvinnene, Empowerment, s vil det gi kraft og styrke til hele familien!

Vi kvinner m vge ta debatten inn i miljene om vr posisjon og rolle i et moderne samfunn. Vi m fre dialogen inn i moskeene som likeverdige koner og dtre til vre menn. Vi m vge utfordre uten fordmme familiene, vre familier.

Koranen har et helt kapittel om kvinner, Surah an Nisa. Den som kan tyde skriften kan selv lese at tidligere hadde kvinnen innenfor Islam en mye mer tydelig og sterk posisjon.Slik mange praktiserer sin kultur i dag, der det vises til den samme Koranen, den samme skriften, forteller oss ogs at mange muslimske kvinner stadig har en lang vei g.

Jeg fr ikke sagt det nok, kvinnene m g foran og kjempe for sin og alle medsstres naturlige myndighet.

 Den strste gave en mann kan ha er en kvinne ved sin side som tar ansvar for sin egen utvikling, hun som lar mann og barn blomstre rundt seg gjennom vise evne og vilje til bryte med gammel ukultur og tradisjoner, - det som hemmer og delegger for utvikling og blooming!

Vi kvinner med pakistansk bakgrunn kjenner ofte til tilfeller hvor unge har blitt tvunget inn i ekteskap og har et ulykkelig liv. Vi ser barn som vokser opp med foreldre som mangler det elementre i ett ekteskap, kjrligheten for hverandre og gleden over bo sammen med den man helst vil dele ett helt liv med.

Og det pvirker de unge p skolen og i utdanningsarenaene. Vi br vre evig takknemlige for at vi bor i et land hvor alt er tilrettelagt for oss.

Et kort blikk tilbake i historien forteller om mye lidelse og kamp for komme dit kvinner i Norge er i dag. Og det forteller oss norsk-pakistanske kvinner at ogs vi m ta stegene i utviklingen av vr egen kultur og for bekjempe vr egen, interne ukultur!

 Empower the women! Gi kvinnen reell styrke og selvrderett!.

 

Jeg vil ogs takke min "norske" sster, verdensborgeren, Hilde Roald - rdgiver i krysskultur og kommunikasjon, for sitt inspirerende, rdgivende og sterke engasjement for et multinasjonalt og inkluderende oppvekst for unge

Jeg vil ogs takke min "norske" sster, verdensborgeren, Hilde Dahl - rdgiver i krysskultur og kommunikasjon, for sitt inspirerende, rdgivende og sterke engasjement for et multinasjonalt og inkluderende oppvekst for unge.

.
Dyktige Ellen A.Hvik fra Plan Norge var en av ildsjelene under konferansen.Her i samtale med Zainab Khan fra England



 

Buskerud Innvandrerrd arrangerer i samarbeid med bl.a  IMDi en konferanse med temaet tvangsekteskap, kjnnslemlestelse og sosial kontroll. Dette skjer i Drammen i november 2017

.